Metodę
Integracji Sensorycznej stworzyła w latach sześćdziesiątych
ubiegłego wieku, dr. Jean Ayers. Była ona psychologiem, pedagogiem
specjalnym i terapeutą zajęciowym. Metoda ta przez kolejne lata
intensywnie rozwijała się i obecnie jest stosowana z powodzeniem w
wielu krajach, w tym również w Polsce.
Integrację
sensoryczną można opisać, jako skomplikowany proces, w którym
nasz mózg prawidłowo rejestruje bodźce z receptorów wszystkich
zmysłów jednocześnie, tj.:
wzrokowych,
słuchowych, węchowych, smakowych, dotykowych (czucie
powierzchniowe), węchowych, proprioceptywnych (czucie głębokie)
i przedsionkowych (zmysł równowagi,
odbierający wrażenia pochodzące z
ruchu). Prawidłowa
organizacja informacji pochodzących z tych zmysłów jest kluczowa
dla wielu funkcji, w tym funkcji ruchowych, mowy, emocji, uwagi czy
percepcji. Proces ten przebiega prawidłowo, jeśli informacje są
odpowiednio przesyłane, modulowane, różnicowane i interpretowane.
Jeśli tak się nie dzieje, mówimy wówczas o zaburzeniach procesów
integracji sensorycznej.
Objawy
zaburzeń integracji sensorycznej można zaobserwować już u bardzo
małych dzieci. Pewne zachowania, jak na przykład, niechęć do
aktywności na placu zabaw- wspinania się, huśtania, kręcenia, czy
wręcz przeciwnie- bardzo duża potrzeba ruchu, intensywne
poszukiwanie wrażeń z nim związanych, które utrudnia dziecku
funkcjonowanie, np. w sytuacji szkolnej, trudności z koncentracją
uwagi, częste wpadanie na przedmioty czy osoby- mogą mieć związek
z zaburzeniami procesów integracji sensorycznej. Lista
objawów/wskaźników, które często niepokoją rodziców, i które
mogą świadczyć o zaburzeniach
integracji sensorycznej jest długa. Istnieje
bowiem kilka typów zaburzeń integracji sensorycznej, a także samo
nasilenie tych zaburzeń, może mieć różną głębokość
i jakość.
Poniżej
lista tylko niektórych z objawów, które mogą mieć związek z
zaburzeniami integracji sensorycznej:
-
Dziecko emocjonalnie reaguje na takie czynności, jak: obcinanie włosów i paznokci, mycie twarzy, głowy, zębów.
-
Często się przewraca, wpada na przedmioty, jest mało zgrabne ruchowo.
-
Przeszkadzają mu metki w ubraniach, ściągacze, golfy, szaliki, itp.
-
Może mieć trudności z prawidłową artykulacją.
-
Nie lubi wykonywać prac manualnych, bardziej precyzyjnych, takich jak rysowanie czy lepienie.
-
Wykazuje nadwrażliwość na pewne zapachy, odmawia jedzenia niektórych potraw.
-
Nie lubi delikatnego dotyku, głaskania, dotykania znienacka, może preferować tylko określone, akceptowane tkaniny.
-
Nie lubi przebywać w głośnych miejscach, zatyka wtedy uszy. Może też przesadnie reagować na niektóre dźwięki, które nie są nieprzyjemne dla innych osób.
-
Nie lubi aktywności ruchowych, szybko się męczy, prowadzi bardziej statyczny tryb życia.
-
Jest zaniepokojone, gdy musi wejść na wysokie schody, drabinkę, usiąść na wysokim krzesełku czy huśtawce, a więc oderwać obie nogi od stabilnego podłoża.
-
Mogą występować trudności z czytaniem.
-
Siła, z jaką trzyma ołówek podczas pisania jest nieodpowiednia- zbyt duża lub przeciwnie, zbyt mała.
-
Przejawia trudności z koncentracją uwagi na wykonywanych zadaniach.
-
Nauka jazdy na rowerze, sznurowania butów, czy nawet zapinania guzików może być dla niego problematyczna.
-
Dziecko może później nabywać takie umiejętności, jak siadanie, raczkowanie (lub w ogóle pomijać ten etap). Późno stawiać pierwsze kroki, wypowiadać pierwsze słowa.
Rodzicu,
jeśli coś niepokoi Cię w rozwoju Twojego dziecka, dostrzegasz
takie lub podobne objawy, możesz zgłosić się do naszej Placówki.
Diagnoza procesów integracji sensorycznej składa się z kilku
etapów. Nie jest ona nieprzyjemna dla dziecka i ma niewiele
wspólnego diagnozą lekarską
Pierwsza część dotyczy zebrania szczegółowego wywiadu na temat
przebiegu ciąży, porodu, wczesnych etapów rozwoju dziecka,
niepokojących rodzica obszarów. Ważna jest również obserwacja
dziecka w trakcie jego swobodnych aktywności, zabawy. Kolejny etap
to przeprowadzenie specjalistycznych prób klinicznych i testów. Sam
proces diagnozy odbywa się w przyjaznych dla dziecka warunkach, aby
na tyle ile jest to możliwe, swobodnie czuło się w nowej dla
siebie sytuacji. Proces
diagnostyczny
kończy się omówieniem wyników badań oraz sformułowaniem zaleceń
postdiagnostycznych.
Jeśli
wyniki wskazują na istnienie zaburzeń integracji sensorycznej i nie
ma przeciwwskazań (np. natury medycznej), zaleca
się uczestnictwo dziecka w zajęciach terapeutycznych, które
odbywają się w specjalnie przygotowanej do tego sali. Równolegle,
często istotna jest wtedy także specjalna organizacja bodźców
sensorycznych w otoczeniu dziecka, zgodnie z zaleceniami terapeuty.
Terapia metodą Integracji Sensorycznej (SI) nazywana jest „naukową
zabawą”. Jest to metoda, w której ruch jest niezwykle ważny.
Praca z dzieckiem w oparciu o tę metodę polega na dostarczaniu w
trakcie aktywności ruchowej, odpowiednich i kontrolowanych ilości
bodźców sensorycznych. Rezultatem takiej pracy jest poprawa
integracji bodźców, które docierają do dziecka każdego dnia z
otoczenia zewnętrznego, ale także z wewnątrz- z jego ciała. Sama
terapia jest dla dziecka przyjemna, ponieważ wymagania i poziom
trudności zadań jest dostosowany do jego możliwości tak, aby
dziecko było w stanie poradzić sobie z zadaniem, ale jednocześnie
było ono dla niego w pewnym sensie wyzwaniem. To wszystko sprawia,
że w dziecku wzrasta motywacja do wykonywania ćwiczeń. Z czasem
dziecko jest w stanie odpowiedzieć na wyzwania spotykające je nie
tylko na sali terapeutycznej, ale również w codziennym
funkcjonowaniu, coraz bardziej złożonymi reakcjami adaptacyjnymi.
Na
podstawie:
-
„Integracja Sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy, terapii”. Z. Przyrowski. Wydawnictwo Empis, 2011.
-
„Trenuj mózg poprzez ruch. 236 Ćwiczeń procesów sensorycznych”. Pod redakcją Z. Przyrowskiego. Wydawnictwo EMPIS, 2016.
-
„Zaburzenia przetwarzania sensorycznego a trudności szkolne”. Integracja Sensoryczna, Kwartalnik PSTIS, Dodatek dla nauczycieli i rodziców; wrzesień 2016.