Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Ogólne zasady przyjmowania klientów w Poradni
Wizyta w Poradni
Zespół Orzekający
Zachowanie profilaktyki
Procedury diagnostyczne w systemie diagnozy stacjonarnej w okresie epidemii Covid-19
Procedury uzgodniono z Radą Pedagogiczną i Zakładową Organizacją Związkową NSZZ „Solidarność” w dniu 04.05.2020 r.
- W celu zmniejszania ryzyka przenoszenia zakażenia rejestracja dzieci i młodzieży na badanie odbywa się telefonicznie.
- Do placówki nie mogą przychodzić pracownicy i klienci, którzy są chorzy, zwłaszcza, jeżeli występują u nich objawy infekcji dróg oddechowych (gorączka, duszność, kaszel, utrata węchu i smaku) lub jeżeli miały kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie koronawirusem SARS-CoV-2 do czasu ostatecznej weryfikacji i uzyskania ujemnego wyniku badania takiej osoby (podejrzanej o zakażenie koronawirusem SARS-CoV-2).
W przypadku zaobserwowania przez pracownika Poradni u siebie objawów infekcji dróg oddechowych lub posiadania wiedzy o kontakcie z osobą podejrzaną lub zakażoną koronawirusem SARS-CoV-2 należy o takim fakcie poinformować telefonicznie Dyrektora Poradni przed zgłoszeniem się do pracy. - Ogranicza się przebywanie w placówce osób z zewnątrz ( maksymalnie do 6 osób, z zachowaniem odstępu między poszczególnymi osobami 2 m – nie dotyczy odległości pomiędzy rodzicem/opiekunem prawnym a dzieckiem).
- Poradnia będzie przyjmowała dzieci i uczniów w budynku Poradni szczególnie w celu diagnozowania na potrzeby wydania stosownych opinii i orzeczeń, ważnych dla przyszłości edukacyjnej i dalszych losów dzieci.
- Pozostałe zadania statutowe, w tym terapie i spotkania sieci współpracy, Poradnia będzie realizowała zdalnie.
- Poradnia informuje telefonicznie o ustalonym terminie wizyty w placówce.
- W przypadku pojawienia się objawów chorobowych u dziecka, Rodzic/opiekun prawny powinien odpowiednio wcześniej powiadomić Poradnię i odwołać wizytę.
- W sekretariacie co tydzień sporządzany jest Dziennik czynności, w którym pracownicy pedagogiczni po rozpatrzeniu zgłoszenia, przeprowadzeniu wstępnych czynności diagnostycznych z rodzicem/prawnym opiekunem/pełnoletnim uczniem w formie pracy zdalnej – telefonicznie i umówieniu terminu diagnozy bezpośredniej wpisują dane dziecka podlegającego diagnozie.
- Dziennik czynności należy układać tak, aby nie doprowadzać do gromadzenia się klientów w poczekalni – dziecko umawiane jest na konkretny dzień i godzinę, tak aby między kolejnymi diagnozami zachować odstęp czasowy umożliwiający dezynfekcję stanowiska pracy.
- Na wizytę do Poradni dziecko przychodzi z jednym opiekunem.
- Przy wejściu do budynku Poradni każdy pracownik, dziecko oraz jego rodzic/opiekun ma obowiązek zdezynfekować ręce.
- W czasie epidemii COVID-19 wyłączony zostaje dystrybutor wody pitnej, zatem klient zapewnia ją sobie we własnym zakresie.
- Przed bezpośrednią wizytą diagnostyczną w Poradni rodzic/opiekun prawny wypełnia w specjalnie przygotowanym miejscu przed wejściem do Poradni Ankietę wstępnej kwalifikacji (załącznik nr 1 – Ankieta wstępnej kwalifikacji) w kierunku zakażenia SARS CoV-2). Po wypełnieniu ankiety i wyrażeniu zgody na badanie następuje pomiar temperatury ciała termometrem bezdotykowym przez wyznaczonego pracownika Poradni. Pracownik jest zabezpieczony w maseczkę zakrywająca usta i nos, przyłbicę i jednorazowe rękawiczki, przeprowadzenie ankiety i pomiar temperatury powinny nie przekraczać 15 minut.
- W przypadku wywiadu epidemiologicznego – ANKIETY dodatniego lub objawów infekcji (gorączka, kaszel, katar, wysypka, bóle mięśni, bóle gardła, uczucie duszności, inne nietypowe) na podstawie informacji wynikających z ankiety przeprowadzonej przez rejestrację stwierdzenie ryzyka zakażenia wirusem SARS CoV-2 zasadna jest odmowa wykonania diagnozy. Wyznaczony Pracownik Poradni powiadamia o zaistniałej sytuacji telefonicznie Inspekcję Sanitarna i postępuję wg uzyskanych informacji.
- Na terenie Poradni rodzic/opiekun powinien przebywać w maseczce ochronnej i rękawiczkach jednorazowych. Odległość osób przebywających w poczekalni to minimum 2 m.
- Rodzice oczekują na dziecko na zewnątrz budynku, z wyjątkiem sytuacji kiedy proces diagnostyczny wymaga jego bezpośredniego udziału, o czym decyduje diagnosta.
- Każdy kontakt osoby z zewnątrz w sekretariacie powinien odbywać się tylko w wyjątkowych przypadkach, w taki sposób, aby klient przebywał w odległości minimum 2 m od pracownika.
- Posiedzenia Zespołu orzekającego odbywają się w ustalone dni (wg bieżących potrzeb) w sposób zdalny – udział lekarza orzecznika stacjonarny.
- Po posiedzeniu ZO członkowie i rodzice/pełnoletni uczniowie podpisują stosowną dokumentację w Poradni w wyznaczonym do tego gabinecie lub w inny sposób, tak aby w maksymalny możliwy sposób ograniczyć kontakt z pracownikami Poradni.
- Na terenie Poradni lekarz przebywa w maseczce ochronnej i jednorazowych rękawiczkach.
- W Poradni stosuje się zabezpieczenia stanowisk pracy, pracowników w kontakcie bezpośrednim z klientem w postaci bariery z plexi, przyłbic/ maseczek, jednorazowych rękawiczek, dezynfekcji rąk i stanowisk pracy.
- Do dezynfekcji materiałów diagnostycznych używa się odpowiednich środków dezynfekcyjnych.
- Należy zadbać o przeprowadzanie dezynfekcji przyborów, sprzętu, zabawek, pomocy dydaktycznych, stolików, biurek, klamek, włączników światła używanych podczas diagnozy w pomieszczeniach diagnostycznych po każdym badaniu.
- Należy zadbać o przeprowadzanie dezynfekcji lad, poręczy, dozowników na preparaty do higieny rąk, dozowników na ręczniki jednorazowe, pojemników na odpady możliwie najczęściej, nie rzadziej niż trzy razy dziennie.
- Po każdej diagnozie należy wywietrzyć gabinet. W miarę możliwości należy wietrzyć gabinety 1 x na godzinę.
- Przed rozpoczęciem pracy i po zakończeniu każdy pracownik dezynfekuje wykorzystywane pomoce i narzędzia diagnostyczne, a dodatkowo po zakończeniu badania dziecka pracownik obsługi dezynfekuje powierzchnie płaskie i stałe wyposażenie gabinetu diagnostycznego.
- W Poradni na korytarzu znajduje się pojemnik na zużyte jednorazowe rękawiczki i maseczki.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa klientom i pracownikom Poradni wprowadza się rotacyjny system pracy, aby z gabinetu korzystał jeden pracownik pedagogiczny, a w przypadku konieczności wykorzystania tego samego gabinetu przez dwóch diagnostów w tym samym dniu – zachowuje się przerwę higieniczną na dokonanie gruntownej dezynfekcji i wietrzenie pomieszczenia.
- Dziecko podczas diagnozy używa własnego długopisu / ołówka, który jest odkładany do odpowiedniego pojemnika po diagnozie.
- Diagnozy przeprowadza się w gabinetach mających minimum 8 metrów kwadratowych, pracownik pedagogiczny przeprowadzający diagnozę stara się zachować maksymalny możliwy do przeprowadzenia diagnozy dystans.
- Pracownik pedagogiczny przed przystąpieniem do bezpośredniej pracy z klientem zapoznaje się z obowiązującymi w Poradni procedurami i dostosowuje się do nich pod kątem organizacji pracy oraz zagrożeń występujących podczas wykonywania swoich czynności zawodowych.
- Pracownik pedagogiczny zobowiązany jest do oceny ryzyka w oparciu o wiedzę i doświadczenie wynikające z prowadzonego procesu diagnostycznego w Poradni oraz wiedzę dostarczaną z pewnych i sprawdzonych źródeł, takich jak: Komunikaty GIS, Ministerstwa Zdrowia, MEN, Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
- W przypadku zaobserwowania u siebie lub klienta Poradni objawów choroby COVID-19 pracownik pedagogiczny ma obowiązek przerwać pracę, ograniczając kontakt bezpośredni, poinformować dyrektora oraz skierować się osobiście lub klienta do izolatki (gabinet diagnostyczny na parterze budynku).
- Pracownik pedagogiczny zobowiązany jest do ścisłej współpracy z innymi pracownikami Poradni celem pozyskania informacji o aktualnym zagrożeniu epidemiologicznym.
- Pracownik pedagogiczny rozpatrując zgłoszenie powinien przeprowadzić wstępne czynności diagnostyczne oraz ANKIETĘ WSTĘPNEJ KWALIFIKACJI z rodzicem/prawnym opiekunem/pełnoletnim uczniem w formie pracy zdalnej – telefonicznie i umówić osobiście termin diagnozy bezpośredniej. Dane dziecka podlegającego diagnozie powinny być niezwłocznie zapisane w harmonogramie diagnoz znajdującym się w sekretariacie Poradni.
- Pracownicy pedagogiczni w celu wykonania postępowania diagnostycznego w bezpośrednim kontakcie z klientem przychodzą do pracy zgodnie z ustalonym przez dyrektora harmonogramem uwzględniającym czynności w zakresie dezynfekcji i wietrzenia pomieszczeń.
- Ustala się średni czas na przeprowadzenie diagnozy w bezpośrednim kontakcie z klientem – 2 godziny, rekomenduje się szersze wykorzystywanie informacji uzyskanych od rodzica (w formie zdalnej), opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów pracujących z dzieckiem/uczniem, informacji zawartych w zaświadczeniach i wynikach badań medycznych dostarczonych przez rodzica/opiekuna prawnego/pełnoletniego ucznia.
- Przed podjęciem jakichkolwiek czynności diagnostycznych w bezpośrednim kontakcie z klientem, pracownik pedagogiczny powinien przeprowadzić ponownie ANKIETĘ WSTĘPNEJ KWALIFIKACJI (załącznik Nr 1 do procedury) oraz uzyskać zgodę rodzica/prawnego opiekuna/pełnoletniego ucznia na wykonanie czynności diagnostycznych w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.
- Rodzic/opiekun prawny porusza się po Poradni w maseczce ochronnej oraz jednorazowych rękawicach.
- Pracownik pedagogiczny, zobowiązany jest do przeprowadzenia diagnozy ze szczególnym zachowaniem zasad bezpieczeństwa epidemiologicznego COVID-19. Wszystkie obawy i wątpliwości dotyczące stanu zdrowia klientów powinny być odnotowane w dokumentacji dziecka.
- Pracownik pedagogiczny podczas realizacji wszystkich czynności, w trakcie bezpośredniego kontaktu z klientem, zobowiązany jest do stworzenia maksymalnie bezpiecznych warunków i korzystania ze środków ochrony indywidualnej ustalonych przez pracodawcę (zgodnie z zaleceniami GIS, WHO), zapewniających bezpieczeństwo zarówno sobie, jako i klientowi.
- W przypadku braku takiego zabezpieczenia powinien on odstąpić od wykonania czynności, a sam fakt odnotować w prowadzonej przez siebie dokumentacji dziecka.
- Pracownik pedagogiczny powinien unikać grupowania klientów w Poradni, przestrzegać indywidualnego podejścia do dziecka/ucznia w sposób uwzględniający potencjalne ryzyko zakażenia. W celu minimalizowania zagrożenia epidemiologicznego pracownik pedagogiczny pracujący w bezpośrednim kontakcie z klientami powinien ograniczać kontakty bezpośrednie z innymi pracownikami do niezbędnego minimum.
- Pracownik pedagogiczny powinien stosować przyporządkowanie do miejsca pracy diagnostycznej – konkretnego gabinetu wynikającego z harmonogramu diagnoz, celem ograniczenia potencjalnego ryzyka epidemiologicznego związanego z przemieszczaniem klientów w całym budynku.
- W trakcie diagnozy dziecko pozostaje samo w gabinecie , a rodzic oczekuje na nie na zewnątrz. Udział rodzica/opiekuna w diagnozie możliwy jest w wyjątkowych sytuacjach pod warunkiem: Rodzic/opiekun znajduje się w odległości minimum 2 m od diagnosty i dziecka, jest zabezpieczony w maseczkę ochronną i rękawiczki.
- Dziecko w gabinecie pracuje za plexi sanitarną, a w uzasadnionych przypadkach w przyłbicy, a w pewnych częściach diagnozy również w rękawiczkach ochronnych
- Po zakończeniu diagnozy, dołączeniu dostarczonej dokumentacji i sprawdzeniu jej kompletności umieszcza ją w specjalnym pojemniku. W celu skrócenia czasu przebywania dziecka i rodzica w gabinecie diagnostycznym rekomenduje się omówienie wyników diagnozy w formie zdalnej. Jeśli nie ma takiej możliwości omówienia dokonuje się bezpośrednio po badaniach diagnostycznych.
- Po zakończeniu diagnozy pracownik pedagogiczny dokonuje dezynfekcji wykorzystanych pomocy i narzędzi, zaś wersje papierowe dokumentacji pozostawia w kwarantannie.
Procedury uzgodniono z Radą Pedagogiczną i Zakładową Organizacją Związkową NSZZ „Solidarność” w dniu 04.05.2020 r.